Welke bedrijven weten het meest over jou?

Je kent het waarschijnlijk wel:  klikken op ‘accepteren’ in een cookie-pop-up of een app downloaden zonder de informatie te lezen, zodat je sneller bij de informatie kunt. Maar welke gegevens geef je elke keer op als je op ‘accepteren’ klikt en welke bedrijven weten het meest over jou?

Welke gegevens kunnen bedrijven verzamelen?

Het soort gegevens dat bedrijven verzamelen varieert enorm. Bedrijven verzamelen wat basisgegevens, zoals je naam, geboortedatum en e-mailadres. Maar ook bijzondere informatie, denk aan je huisdieren, hobby’s, lengte, gewicht en zelfs wat je graag in de slaapkamer doet kan worden verwerkt. Het wordt nog wat ‘gevaarlijker’ wanneer bedrijven ook je bankgegevens opslaan, links naar je sociale media-accounts en de gegevens die je daarop deelt.

Wat zij met die gegevens doen hangt af van het soort bedrijf, maar vaak heeft het betrekking op gerichte advertenties en websitebeheer.

E-mailadressen 

Uit een onderzoek van Clario blijkt dat maar liefst 93,75% van de bedrijven jouw e-mailadres opvraagt en opslaat om met jou in contact te blijven of voor toekomstige marketing. Een e-mailadres vormt eigenlijk de basis van gegevens die een bedrijf van je vraagt. Elk account op je sociale media, elk merk waarvoor je je hebt aangemeld of elke (online)winkel waar je iets hebt gekocht, heeft jouw e-mailadres in hun bezit.

Bedrijven zullen jouw e-mailadres misschien nooit gebruiken. Maar het kan ook zo zijn dat bedrijven dit gegeven gebruiken om je een wekelijkse e-mail te sturen. Denk aan nieuwsbrieven, aanbiedingen of persoonlijke advertenties.

Je gewicht 

Wellicht wat verrassender is dat 18% van de bedrijven weet hoeveel je weegt. Een vraag die je niet op een eerste date moet stellen, maar wel een vraag die door bedrijven wordt gesteld bij een eerste aanmelding. Merken als Asics (app: Runkeeper) en Nike willen het allemaal om voor de hand liggende redenen weten, maar waarom Instagram erom vraagt, is en blijft een raadsel.

De grote bedrijven 

Facebook

Bovenaan de lijst van gegevensverzamelaars staat, misschien niet verrassend, Facebook. Als sociaal netwerk is zij afhankelijk van de toegang die jij geeft. Facebook kan daardoor vrienden aanbevelen, mensen laten weten dat je jarig bent, groepen voorstellen waaraan je kunt deelnemen en last but not least: hun advertenties weergeven. 

Met advertenties haalt Facebook het meeste geld binnen – $ 16,6 miljard om precies te zijn – op basis van hun rapporten uit 2018. Hoe meer Facebook over je weet, hoe meer ze kunnen verkopen en hoe meer ze dus verdienen. Naast ‘gebruikelijke’ gegevens, zoals je naam, locatie, e-mailadres en geboortedatum, verzamelen ze ook een heleboel dingen waarvan je misschien niet wist dat je ze weggaf. Enkele voorbeelden: je geloof, hobby’s, huisdieren, werk en je type telefoon. 

Van alle gegevens die een bedrijf legaal over je kan verzamelen, verzamelt Facebook 70,59%.

Instagram

Instagram staat op een goede tweede plek. De app van Facebook verzamelt 58,82% van alle beschikbare gegevens, zoals je hobby’s, lengte, gewicht en seksuele geaardheid. Net als hun eigenaren gebruiken ze de meeste van deze informatie voor het adverteren en aanbevelen van accounts die je kunt volgen.

Tinder 

Dating-app Tinder verzamelt 55,88% van de beschikbare gegevens om jou te helpen matchen met je perfecte partner. Tinder is op de hoogte van je leeftijd, seksuele geaardheid, lengte en interesses. Dit is logisch en nodig om de perfecte match te vinden. Maar de app slaat ook je bankgegevens op, waardoor Tinder makkelijker een premiumoptie kan aanbieden en verkopen. 

Tinder probeert niet alleen om je aan iemand te koppelen, maar houdt ook bij hoe je verschillende sociale mediaplatforms gebruikt wanneer je je accounts koppelt. Het slaat ook alle berichten op, wat betekent dat al je (flirterige) chats worden gebruikt om advertenties en producten aan te bieden.

Clubhouse 

Clubhouse is een hele hype tegenwoordig, maar welke gegevens gebruiken zij nu eigenlijk allemaal? Wanneer je een account aanmaakt bij Clubhouse vraagt de app om bepaalde informatie. Denk aan je naam, een foto, e-mailadres en een gebruikersnaam. Clubhouse gebruikt ook cookies om je te volgen en houdt bij wat je in de app doet. Het bedrijf zegt al deze informatie niet te verkopen. Clubhouse verzamelt de informatie volgens het privacybeleid alleen aan voor marketingdoeleinden, om de app te verbeteren en om aan wetgeving te voldoen.

TikTok

TikTok weet ook enorm veel over jou. Meer dan alleen je naam, namelijk ook gegevens over je telefoon, je netwerk, locatie en welke apps je nog meer op je telefoon hebt geïnstalleerd. Daar komt nog eens bij dat TikTok werd betrapt op het stiekem kopiëren van het klembord van iOS-gebruikers. Een app kan zien welke tekst gebruikers hebben gekopieerd, ook als dat gevoelige data zoals een wachtwoord is. TikTok bleek de hele tijd dat klembord te checken. Eerder is er al een onderzoek gestart naar TikTok, hier is nog geen verdere informatie over bekend. 

Streamingsdiensten

De muziekstreamingsite Spotify verzamelt 35,29% van je gegevens en maakt gebruik van je sociale mediaprofielen om je interesses en hobby’s te bekijken. Wanneer je in het verleden  naar een optreden bent geweest en er een foto van hebt gedeeld op Instagram, dan staat die band hoogstwaarschijnlijk in je Spotify-aanbevelingen.

Ze houden ook de muziek bij waar je naar luistert, zodat ze afspeellijsten kunnen maken op basis van het soort dingen dat je leuk vindt. Aan het einde van het jaar komt Spotify op deze manier ook met een afspeellijst waarin je meest beluisterde nummers van dat jaar staan.  

Vergelijkbare titels

Op dezelfde manier houdt Netflix het soort series bij dat je graag kijkt, zodat het vergelijkbare titels kan aanbevelen. Het geeft series een matchbeoordeling, zodat je kunt zien hoe waarschijnlijk het is dat je ervan zult genieten, afhankelijk van wat je eerder hebt gezien. Bij de serie staat dan: 98% match. De gegevens die Netflix verzamelt, zijn ontworpen om je een betere gebruikerservaring te bieden, wat betekent dat je steeds weer terug zult komen om meer van de series te zien die het voor je heeft gevonden.

Spotify en Netflix zijn goede voorbeelden van gegevensverzameling die je waarschijnlijk niet erg vindt. Zoals bij de meeste sites, gebruiken ze de informatie die ze over je bekijken om je ervaring te verbeteren en het platform af te stemmen op jouw behoeften.  


FacebookInstagramTinderClubhouse TikTok SpotifyNetflix 
Naam XXXXXXX
E-mailadresXXXXXXX
Mobiele nummerXXXXXXX
LeeftijdXXXXXXX
GeslachtXXX
X

AdresXX
XXXX
Seksuele geaardheid X
X



LocatieXXXXX

WerkXXXX


Religie X





HuisdierenXXX



Hobby’s XXX



Interesses XXXXXXX
Type telefoon XXXXXXX
Gewicht
X




Lengte 




Bankgegevens 


XXX

Kunnen onze gegevens terugkomen om ons te achtervolgen?

We delen dus (onbewust) gigantisch veel informatie met bedrijven. Het meteen accepteren van de cookiepop-up melding, het installeren en gebruiken van een app én het aanmelden geven bedrijven veel toegang tot gegevens. Toch houd je sommige dingen liever privé. Dankzij de privacywetgeving en enkele zeer veilige cyberveiligheidssoftware  kunnen bedrijven eigenlijk vrij weinig met je gegevens. Naast marketing en het gebruik van gegevens om de website te beheren, kunnen bedrijven niet veel meer doen. Je mag bijvoorbeeld geen ongevraagde telefoontjes krijgen van bedrijven waarmee je nog nooit hebt gesproken en je gegevens mogen niet zomaar worden doorverkocht. Je gegevens worden beschermd door het beleid waarvoor bedrijven zich moeten aanmelden en als ze dit beleid overtreden, kunnen zij hoge boetes krijgen.

Conclusie 

Het gebruik van sociale media en datingsites, het online shoppen of het gebruiken van een hardloopapp zorgt er allemaal voor dat grote bedrijven als Facebook, Tinder en Nike veel informatie over ons ter beschikking hebben. Het gaat in veel gevallen om onschuldige informatie, maar soms geef je ook toestemming tot je bankgegevens of gegevens waar je in eerste instantie nooit bij stil had gestaan. Veel informatie wordt gebruikt voor de website en advertenties. Wellicht wel een goed idee om volgende keer even te lezen wat je precies accepteert, in plaats van snel naar de website te gaan/app te gebruiken. 

Hola, it’s me.

sharon

Een passievolle powerhouse. Verliefd op de zon, op wijn en kaas en de Spaanse taal. Fan van transparantie, eerlijkheid en bovenal integriteit.

Formerly known as Lady Lawyer

Zoeken op de website

Ben jij er klaar voor om jouw bedrijf te beschermen?

Ik help jou graag door het onbegrijpelijke voor jou begrijpelijk te maken.

Sharon

Creatives pakket

950,- excl btw

Dit pakket is geschikt voor ondernemers in de creatieve sector, zoals fotografen, designers en tekstschrijvers

En deze Masterclasses:

Verwerkerspakket

900,- excl btw

Dit pakket is geschikt voor ondernemers die tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden in de systemen van hun klanten werken.

En deze Masterclasses:

Trinity pakket

750,- excl btw

En deze Masterclasses: