In deze rubriek ga ik in gesprek met ondernemers over de juridische kant van het ondernemen, conflicten waar zij in verwikkeld zijn geweest of hadden kunnen raken en hier en daar een juridische fuck up. In deze editie wordt Jelena van MISSJ.TheAgency geïnterviewd.
Jelena heeft een eigen marketing- en communicatie agency, waarmee zij zowel freelance klussen als grote projecten draait. Ze heeft gewerkt voor grote corporates zoals Microsoft en JBL en heeft ook de events van The Goaldiggers Club in 2018 georganiseerd. In dit interview vraag ik Jelena naar haar grootste juridische struggles in het ondernemerschap.
Wanneer ben je begonnen met ondernemen?
“In 2013 heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ik was toen wel nog steeds in loondienst, maar ik werkte toen met name aan kleinere events en campagnes. Drie jaar geleden besloot ik fulltime te gaan freelancen.”
Zou je zeggen dat je goed voorbereid aan het ondernemerschap bent begonnen?
“Ik heb totaal on the go alles geleerd. Ik wist natuurlijk wel dat ik bepaalde verplichtingen had, zoals het afdragen van btw, maar verder ben ik van origine geen rasondernemer. Dit ben ik gaandeweg wel geworden. Je leert vanzelf welke dingen je niet meer moet doen en hoe je dingen wel aan moet pakken.”
Wat had je vooraf als starter wel graag willen weten?
“Het is misschien een open deur, maar zorg ervoor dat je je financieel en juridisch echt laat adviseren voordat je begint. Ik ben in die drie jaar wel een paar keer op mijn neus gevallen en ik denk dat dat voorkomen had kunnen worden als ik me vooraf had laten adviseren met wat ik minimaal nodig zou hebben.”
IK BEN IN DIE DRIE JAAR WEL EEN PAAR KEER OP MIJN NEUS GEVALLEN DOOR ME NIET TE LATEN ADVISEREN
Zou je over het algemeen zeggen dat je je veilig voelt als ondernemer?
“Ja, eigenlijk wel. Inmiddels heb ik wel de juiste juridische documenten, dus op dat gebied voel ik me nu sowieso wel veilig. Ik ga er ook over het algemeen vaak vanuit dat het goed komt. Ik werk met name met grote corporates en dat geeft me om de een of andere reden ook de zekerheid dat het altijd wel goed komt. Hoewel corporates vaak wat later betalen, merk ik vooral dat als ik samenwerk met kleinere ondernemers zij vaker niet (kunnen) betalen of er andere conflicten ontstaan.
Ik heb ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, dat is in mijn vakgebied wegens het advies dat ik geef ook wel fijn. Toen ik mijn juridische documenten eenmaal had geregeld leek me dat een logische vervolgstap om nog professioneler te gaan ondernemen. Dat ik deze verzekering heb afgesloten heeft ook met de overstap naar een agency te maken. Ik wist dat als ik mensen onder mij zou hebben werken waarvoor ik verantwoordelijk ben, dat wel extra goed vast moest leggen. Het moment dat ik niet meer alleen verantwoordelijk was voor mezelf is echt een omslagpunt geweest.”
HET MOMENT DAT IK NIET MEER ALLEEN VERANTWOORDELIJK WAS VOOR MEZELF IS ECHT EEN OMSLAGPUNT GEWEEST
Ben je ook verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid?
“Nee en dat is eigenlijk vreemd want ik heb het eerste jaar van mijn ondernemerschap een behoorlijke tijd in het ziekenhuis gelegen, waardoor ik mijn buffer er toen vrijwel direct doorheen heb moeten branden. Ik besefte me op dat moment wel meteen dat ik dus blijkbaar nog meer geld opzij moest zetten, maar daar heb ik me toch niet voor willen verzekeren. Ik ben me wel aan het oriënteren op een broodfonds.”
Je hebt net al aangegeven dat je een paar tegenslagen hebt gekend. Kun je ons meenemen in een van de zaken die voor jou echt impact heeft gehad?
“Ik handel heel vaak uit goed vertrouwen en dat is me toch een paar keer duur komen te staan. Enerzijds heb ik te maken gehad met ondernemers die hun facturen niet wilden betalen, het project inhoudelijk wilden veranderen of mij verantwoordelijk wilden houden voor resultaten die niet helemaal waren zoals gehoopt, maar deze zaken heb ik nu helemaal dicht laten timmeren in mijn juridische documenten.
Iets heftiger was het toen ik een tijd geleden probeerde een gelijkwaardige samenwerking aan te gaan, nadat ik jarenlang alles alleen had gedaan. Samen met mijn beoogde zakenpartner zou ik een agency starten naast onze eigen werkzaamheden. Ik had met haar een hele goede persoonlijke klik en we verwachtten dan ook dat de samenwerking fantastisch zou worden.
Bepaalde dingen liepen echter niet goed. We hadden in principe alle belangrijke dingen mondeling besproken omdat we ook zo’n goede band hadden en een duidelijke verdeling gemaakt over wie wat zou doen, maar in praktijk werkte dat niet zoals gedacht en ik voelde me natuurlijk wel verantwoordelijk voor het gehele bedrijf en de klanten. Ik ben gewend om te overdeliveren, maar de samenwerking stond dat in de weg.
Ik heb uiteindelijk besloten de stekker eruit te trekken, voordat we op papier alles officieel vast hadden gelegd.
Wat heeft het voor effect gehad dat er niks op papier stond?
“Enerzijds ben ik blij dat ik nog niets had ondertekend en de samenwerking zodoende redelijk gemakkelijk stop kon zetten. Doordat we echter niets zwart op wit hadden staan omdat we elkaar vertrouwden, heb ik voor alle maanden tijd die ik erin heb gestoken uiteindelijk niets terug gezien. In de loop van de samenwerking bleek het pas dat we een hele andere visie hadden op het ondernemerschap en het helpen van klanten. Dat hadden we vooraf veel beter moeten bespreken. Ik zou nu nooit meer gaan samenwerken met iemand enkel om het feit dat ik diegene aardig vind en altijd alles vast laten leggen.”
WE HADDEN NIETS ZWART OP WIT STAAN OMDAT WE ELKAAR KENDEN EN VERTROUWDEN. IK ZOU NU NOOIT MEER GAAN SAMENWERKEN MET IEMAND ENKEL OM HET FEIT DAT IK DIEGENE AARDIG VIND
Fijn dat je er een les uit hebt kunnen halen! Heb je nog zo’n learning gehad?
“Ik had laatst een potentiële opdracht, waarbij mondeling de afspraak was gemaakt om voor een langere periode samen te gaan werken. Na een tijdje trok hij echter de stekker eruit en kreeg ik niet de beloofde uren.
Er was wel een contract, maar daar stond nog geen handtekening onder. Ik ben uit goed vertrouwen begonnen met mijn werkzaamheden. Het was een goedlopend bedrijf en ik had ook hier weer een goede klik met de eigenaar. Hij vertelde me steeds als ik erom vroeg dat het contract eraan zou komen.
Toen hij niet met het contract kwam, heb ik er zelf een aangeleverd in de tijd dat ik voor hem aan het werk was, maar die heeft hij nooit ondertekend. Toen hij per direct de samenwerking wilde stoppen kon ik dus niet terugverwijzen naar onze overeengekomen uren.”
TOEN HIJ DE SAMENWERKING WILDE BEEINDIGEN KON IK DUS NIET TERUGVERWIJZEN NAAR ONZE OVEREENGEKOMEN UREN
Hoe heb jij gehandeld op het moment dat hij de samenwerking wilde stoppen?
“Ik heb bewust niet meteen op hem gereageerd uit boosheid. Ik besloot sowieso het weekend erover te laten gaan. In dat weekend heb ik ook direct contact met jullie opgenomen om advies in te winnen. Ook met mijn vriend kon ik erover praten. Die zei meteen “je moet niet gaan reageren als Jelena, maar als agency. Een persoon kan uit zijn plaat gaan, maar een bedrijf natuurlijk niet.”
EEN PERSOON KAN UIT ZIJN PLAAT GAAN, MAAR EEN BEDRIJF NIET
Uiteindelijk besloot ik hem een semi-juridische mail te sturen vanuit mijn eigen naam waar al onze afspraken in stonden. Op deze mail kwam geen reactie. Daarna heb ik hetzelfde verhaal via een aangetekende brief verzonden. Dat werkte wel.”
Welke les heb je hieruit gehaald?
“Ga echt niet aan de slag met je werkzaamheden voordat er iets op papier staat dat door beide partijen is ondertekend. Ik vind dat ontzettend moeilijk omdat ik graag uit goed vertrouwen handel, maar helaas is dat niet altijd de beste manier. Hoe moeilijk ik het dan ook vind om niet direct aan de slag te gaan, zie ik dit nu ook als iets waarbij ik moet handelen vanuit mijn bedrijf en dus eerst professioneel alles vast moet leggen.”
Tips van Lady Lawyer: Samenwerken met een andere ondernemer lijkt geweldig: je krachten en kennis bundelen. Vaak wordt in al het enthousiasme en een goede connectie echter vergeten duidelijke afspraken over deze samenwerking vast te leggen. Maar juist met een goede persoonlijke klik, loopt het zakelijk vaak niet goed af. Juist daarom is het belangrijk om vanaf het eerste moment alles op papier te zetten. In een samenwerkingsovereenkomst kun je onder andere regelen wat het doel is van jullie samenwerking, of de overeenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd geldt, of jullie beide een geldelijk bedrag investeren, hoeveel uren jullie ieder inbrengen en hoe de opbrengsten en eventuele verliezen worden gedeeld.
Ga daarnaast ook nooit met een opdrachtgever aan de slag voordat er iets op papier staat. Het is niet gek om te vragen naar een overeenkomst voordat je met je werkzaamheden start. Het is wel gek wanneer jouw opdrachtgever weigert er een met je te sluiten.
Heb jij een overeenkomst nodig? Neem dan contact met ons op.
Beeld: Kelly van Rooijen Fotografie