In deze rubriek ga ik in gesprek met ondernemers over de juridische kant van het ondernemen, conflicten waar zij in verwikkeld zijn geweest of hadden kunnen raken en hier en daar een juridische fuck up. In deze editie wordt Sarah van Sarahrebecca.nl geïnterviewd.
Sarah is stijlcoach en helpt vrouwen met het vinden van een kledingstijl waarin zij goed tot uiting komen. Daarnaast is Sarah al behoorlijk lang influencer, waarbij zij zich voornamelijk richt op content over fashion en beauty. Als influencer werkt Sarah vaak samen met grote bedrijven, waarbij ook wel eens het een en ander mis gaat. In dit interview vraag ik Sarah naar haar ervaringen met en de grootste risico’s op het gebied van influencermarketing.
Stond je voordat je als stijlcoach aan de slag ging, en dus vooral als influencer werkte, al ingeschreven als ondernemer?
“In het begin nog niet. Het ging toen om veel kleine opdrachten en wat inkomsten uit advertenties, dus dat kon ik belastingtechnisch gewoon wegschrijven als overige inkomsten. Maar na twee jaar, in 2014, heb ik me wel ingeschreven. Dat was geen vereiste van adverteerders, maar bedrijven vroegen wel vaak naar een btw-nummer. Het gaf me zelf vooral een fijner gevoel.”
Wat is er voor jou veranderd vanaf het moment dat je je had ingeschreven?
“Vooral het idee dat het op die manier legaal was wat ik deed. Ik merkte ook dat ik zelf wat serieuzer naar opdrachten ging kijken. Het was niet meer zomaar een hobby waarmee ik wat verdiende, maar ik ging echt voor mijn tarieven, content en afspraken staan.”
Je bent dus vanuit je hobby begonnen. Wist je wel een beetje wat bij het ondernemen kwam kijken toen je de switch maakte naar het ondernemerschap?
“Nee eigenlijk niet. Ik uploadde sporadisch een keer een filmpje en had geen idee of ik dat door wilde zetten. Mij visie is echt pas later duidelijk ontstaan, waardoor ik mezelf als ondernemer steeds serieuzer begon te nemen.”
Merkte je ook dat het jezelf serieuzer nemen heeft doorgewerkt in met wie je samen ging werken?
“Jazeker! Vooral in contact met bedrijven, had ik nu veel sneller door waar de mogelijkheden lagen en ging ik de onderhandeling makkelijker en sneller aan. Voordat ik echt ondernemer was, was ik heel erg bezig met toffe kansen en was ik bang om arrogant over te komen als ik probeerde te onderhandelen. Ik ben nu natuurlijk nog steeds heel dankbaar dat ik zoveel leuke dingen kan doen, maar ik weet nu gewoon beter wat er achter zit.”
VANAF HET MOMENT DAT IK MEZELF ALS ONDERNEMER SERIEUS GING NEMEN, HAD IK VEEL SNELLER DOOR WAAR MOGELIJKHEDEN LAGEN EN GING IK VEEL MAKKELIJKER EN SNELLER ONDERHANDELINGEN AAN.
Hoe ben jij je meer in die zakelijke kant gaan verdiepen?
“Vooral door veel met collega’s die hetzelfde doen te praten en informatie uit te wisselen. Qua tarieven ben ik overigens geadviseerd door mijn mediabureau. Al is het belangrijkste wel gewoon de ervaring. Op een gegeven moment merk je het gewoon als iets in de samenwerking niet lekker loopt en dat je dat een volgende keer absoluut niet meer wilt.
Zo heb ik wel eens gehad dat een bedrijf niet specifiek genoeg had uitgelegd welke content ze van mij verwachtten en ik het dus anders had geïnterpreteerd. Vervolgens werden er bepaalde eisen aan de inhoud gesteld waar ik eigenlijk niet achter stond. Nu zorg ik er dus voor dat ik vooraf zeker weet of we op een lijn zitten qua inhoud en verdere vereisten.”
Wat zijn dan zoal dingen die jij vooraf duidelijk afstemt?
“Ik vind het heel belangrijk dat ik echt mijn eerlijke mening mag geven. Er wordt bijvoorbeeld wel eens gevraagd om een product te testen waarbij dan al wordt aangegeven dat ik positief moet zijn en wat ik precies moet zeggen. Ik kan daar niet achter staan, dus dat zijn wel dealbreakers. Het is goed om dat soort dingen allemaal duidelijk te hebben voor je met de content aan de slag gaat, want als het na het sturen van je preview pas duidelijk wordt heb je eigenlijk gewoon pech.
Bij producten waar ik geen ervaring mee heb of twijfel of het wel iets voor mij is, stel ik nu vaak voor om het product eerst te testen om te kijken of het mij bevalt. Wanneer mijn ervaring positief is kunnen we vanaf dat moment een samenwerking aangaan. Mocht dit niet het geval zijn, komt het product ook niet voor mijn content. Zo krijgen zij geen negatieve content tegen betaling en voorkom ik dat ik me positief moet uitlaten over iets waar ik eigenlijk niet positief over ben.”
ER WORDT WEL EENS AAN ME GEVRAAGD EEN PRODUCT TE TESTEN WAARBIJ DAN AL WORDT AANGEGEVEN DAT IK POSITIEF MOET ZIJN EN WAT IK PRECIES MOET ZEGGEN
Hoe spreek je dat soort dingen af?
“Meestal krijg ik van een bedrijf een overeenkomst die zij al klaar hebben liggen. Daar staat 9 van de 10 keer al duidelijk in om wat voor content het gaat, maar verder nog niet veel details. Voordat ik met die overeenkomst akkoord ga, ga ik dus altijd wel het gesprek aan.
Ik lees die overeenkomsten nu heel goed door, vooral de kleine lettertjes. Het komt bijvoorbeeld ook vaak voor dat er in staat dat ik een jaar na de opdracht niet met een concurrerend merk samen mag werken. Voor mij als zzp’er maakt dat het heel lastig om mijn werk te doen, vooral omdat ik me echt op de beauty en fashion branche richt. Zulke dingen bekijk ik dus wel echt goed en laat ik dan aanpassen. Vaak is daar dan ook wel in te onderhandelen en als zij dat niet willen houdt het op. Als er aanpassingen worden gedaan zorg ik er ook altijd voor dat die zwart op wit staan en niet alleen telefonisch zijn besproken.”
Super dat je de overeenkomsten zo goed doorleest natuurlijk! Heb je dat altijd al gedaan?
“Ik moet zeggen dat bedrijven op het begin nog weinig met overeenkomsten werkten, ik ontvang ze eigenlijk pas sinds twee jaar. Ik heb ze niet altijd heel goed doorgelezen, ik dacht vooral “oei een heel document, ik moet dat waarschijnlijk allemaal lezen, maar misschien kan ik gewoon even scannen”. Op een gegeven moment ben ik ze alleen wel echt goed door gaan lezen, dat heeft ook te maken gehad met dat punt waarop ik mezelf als ondernemer serieuzer ben gaan nemen. Toen ik me nog vooral vereerd voelde als een bedrijf met me wilde samenwerken, ging ik veel sneller met hun eisen zoals zo’n relatiebeding akkoord. Nu kan en moet ik gewoon wat kritischer zijn.”
Kun je naast het relatiebeding dat vaak terugkomt nog wat andere bepalingen noemen die bedrijven van je verwachten, maar jij niet meer zomaar mee akkoord gaat?
“Ik ga geen geen gescripte samenwerkingen aan, waarbij een bedrijf verwacht dat ik informatie op hun manier geef. Dat werkt sowieso niet bij mijn volgers, die prikken daar zo doorheen. Ik wil best de speerpunten eruit halen, maar ik vertel het wel op mijn manier.
Ook had ik al snel door hoe belangrijk ik het vond om transparant over samenwerkingen te zijn. Ik heb vanaf mijn eerste gesponsorde video al in de beschrijving genoemd dat het een gesponsorde deal was. Daar ben ik in de loop van de tijd alleen maar duidelijker in geworden door het daarnaast bijvoorbeeld ook nog mondeling in de video te vermelden. Een deel van de bedrijven is lange tijd van mening geweest dat het veel beter werkt als het niet bekend is dat het om een betaalde samenwerking gaat. Er werd dan ook echt gevraagd of ik niet wilde vermelden dat het om een gesponsorde deal ging en dus eigenlijk tegen de regels in wilde handelen. Ik ben ook echt blij dat heel veel influencers destijds met elkaar in gesprek zijn gegaan en nu ook de Social Code bestaat om dit te voorkomen.”
BEDRIJVEN VROEGEN ME OF IK NIET WILDE VERMELDEN DAT HET OM EEN BETAALDE SAMENWERKING GING
Zou je zeggen dat dat het raarste is wat je hebt meegemaakt?
“Nou in ieder geval het brutaalste. Ik heb ook wel eens meegemaakt, dat is wel wat langer geleden in de tijd dat ik nog een beetje onwetend samenwerkingen aan ging, dat ik een winactie met een bedrijf had georganiseerd. Toen ik de winnares had uitgekozen kreeg ik echter op geen enkele manier contact met het bedrijf. Toen heb ik uiteindelijk zelf maar iets gekocht en naar de winnares opgestuurd. Dat zijn wel ervaringen waardoor ik nu meer research naar bedrijven en eventuele samenwerkingspartners doe.”
TOEN IK DE WINNARES HAD UITGEKOZEN KREEG IK ECHTER OP GEEN ENKELE MANIER CONTACT MET HET BEDRIJF
Is het in een samenwerking ook wel eens in een later stadium fout gegaan, zaken die niet in de overeenkomst waren opgenomen maar waar later toch een meningsverschil over is ontstaan?
”Ja, dat ging bijvoorbeeld fout met Instagram Stories. In de overeenkomst was opgenomen dat het om een story ging. Voor mij is dat dus een losse story en geen reeks. Het bedrijf ging er echter vanuit dat ik een hele reeks aan het product zou besteden. Toen ik mijn preview stuurde ter goedkeuring, vroeg het bedrijf waar de rest was. Dat voelt dan wel even lastig, omdat je er natuurlijk al wel tijd in hebt zitten en je samen tot een goede oplossing wilt komen. Ik heb met hen uiteindelijk voor een middenweg gekozen, maar nu heb ik heel duidelijk een verschil in tarief voor een enkele of een reeks stories aangegeven. Ik vind het zelf ook extra belangrijk nu dat we met een preview werken en de briefing vooraf duidelijk is. Als ik me helemaal aan een briefing heb gehouden, maar na de preview feedback komt die betrekking heeft op zaken die niet eerder zijn besproken, ga ik daar niet zomaar in mee.”
En bij andere kleine wijzigingen? Zou je dan bijvoorbeeld extra kosten rekenen als je aanpassingen doet?
“Als ik al in de wijzigingen mee ga, reken ik daar nu eigenlijk niks extra’s voor. Ik zie dat een beetje als mijn risico, omdat er op dat moment niks live staat en zij de samenwerking dan zouden kunnen stoppen terwijl mijn tijd al wel in het maken van de content zit. Er zit natuurlijk wel een grens aan het aantal aanpassingen. Ik zal bijvoorbeeld proberen te voorkomen dat ik een complete video opnieuw moet filmen, maar zal dan liever los nog aanvullende informatie door middel van tekst bijvoegen. Mijn ervaring is dat goede voorbereiding wel een hoop scheelt.”
Maar je hebt natuurlijk wel een overeenkomst met die partij. Denk je dat zij dan inderdaad de samenwerkingen zomaar kunnen stopzetten?
“Nee, dat denk ik eigenlijk niet. Maar dat is misschien ook gewoon zo’n proces dat ik niet aan wil gaan. Gelijk hebben vind ik iets anders dan gelijk halen, soms is het het gewoon niet waard. Maar je hebt gelijk dat ik nog wel wat strenger mag worden!”
Tips van Lady Lawyer: Word jij benaderd voor een influencersamenwerking? Zorg er dan voor dat je vooraf duidelijk afspreekt met de adverteerder of een tussenpersoon wat er van jou wordt verwacht. Laat deze afspraken vervolgens ook allemaal in een overeenkomst vastleggen en bespreek dit niet enkel telefonisch.
Zorg er daarnaast voor dat je zelf op de hoogte bent van de regels omtrent influencermarketing, zoals de Reclamecode Social Media. De wetgeving bepaalt namelijk dat de influencer, net zozeer als de adverteerder, aansprakelijk kan worden gehouden wanneer niet duidelijk wordt vermeld dat het om een betaalde samenwerking gaat.
In dit artikel kun je lezen welke aspecten je allemaal in de gaten kunt houden en wat belangrijk is om in een influencerovereenkomst op te nemen.