Google Analytics 4: de oplossing om toch te voldoen aan de AVG?

Heb jij een website of een webshop? Dan maak jij waarschijnlijk gebruik van Google Analytics om passende data te verzamelen, zodat jij in het vervolg potentiële klanten of nieuwe websitebezoekers beter van dienst kunt zijn. Logisch, maar niet helemaal privacy proof bleek afgelopen januari. Want de Oostenrijkse privacy toezichthouder concludeerde dat Google Analytics persoonsgegevens doorstuurde naar de VS. En dat mag niet! Even leek het erop dat we moesten zoeken naar passende alternatieven. Maar inmiddels komt Google zélf met een oplossing die wel zou voldoen aan de regels: Google Analytics 4. Maar wat betekent deze verandering precies voor jou en voldoet het programma echt aan de AVG-regels?

Google Analytics in strijd met de AVG

Afgelopen winter concludeerde de Oostenrijkse toezichthouder dat Google Analytics niet voldeed aan de AVG (GDPR). Niet veel later startte ook de Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland een eigen onderzoek of Google Analytics inderdaad niet aan deze regels voldoet. Want na grondig onderzoek in Wenen bleek dat bij gebruik van Google Analytics persoonsgegevens werden doorgestuurd naar de VS, zélfs wanneer jij je, bij het instellen van je Analytics account, netjes aan de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens hebt gehouden.

Zelf merk je hier weinig van, want wanneer jij je dus aan de regels houdt, verzamel je eigenlijk helemaal niet zo heel veel gegevens. Maar Google deed dit, aan de hand van cookies, dus wel. Het zou aan de hand van deze cookies namelijk nog steeds mogelijk zijn om de resterende gegevens te combineren tot een uniek profiel en zo te herleiden zijn naar een natuurlijk persoon. Zeker als de gebruiker is ingelogd in een Google-account tijdens het bezoeken van websites. En dat account, ja die staat vol persoonsgegevens…

Wat verandert er met Google Analytics 4?

Het leek er een tijdje op dat in Europa gezocht moest worden naar passende Europese alternatieven (aff). Maar na een lange stilte publiceerde Google afgelopen 16 maart een persbericht met hierin hun eigen oplossing: Google Analytics 4 of afgekort GA-4. Op 1 juli 2023 zal deze nieuwe variant de huidige Universal Analytics (GA-3) gaan vervangen. Universal Analytics zou ondertussen verouderd zijn en wel een update kunnen gebruiken, zeker als het om privacy gaat. Aldus Google.

In de toekomst zullen third party cookies steeds verder worden beperkt en daar speelt Google Analytics 4 op in. Er worden inmiddels verschillende oplossingen uitgetest om alsnog aan de ontbrekende data te komen op een privacy proof manier. Zo zullen ‘hits’, zoals paginaweergaven, transacties en tijd op een pagina in Google Analytics 4 alleen nog maar worden weergegeven als ‘gebeurtenissen’. En naast het verminderen of zelfs vermijden van cookies zal Google in haar nieuwe variant ook geen IP-adressen meer verzamelen. Of dit komt door alle ophef is niet duidelijk. Maar voor jou als gebruiker wel fijn om te weten. Want hierdoor kun je waarschijnlijk tóch privacy proof gebruik blijven maken van Google Analytics. 

Waarom je nu al beter kunt overstappen naar Google Analytics 4

Of de Autoriteit Persoonsgegevens de nieuwe Google Analytics 4 variant ook daadwerkelijk als AVG-proof gaat bestempelen blijft nog heel even spannend. Op het moment van schrijven is daar namelijk nog niets over bekend. Maar mocht GA-4 door de keuring komen is het verstandig om je nu al te verdiepen in een eventuele overstap zodat je voldoende tijd hebt om alles op orde te krijgen. Zo kun je alvast wennen aan de nieuwe interface en GA-4 parallel aan Universal Analytics laten draaien. Op deze manier verzamel je al passende gegevens en ben je na 1 juli 2023 niet meer afhankelijk van je oude data. Na deze datum komt er namelijk echt niets meer aan gegevens binnen en heb je nog maar 6 maanden toegang tot je eerder verzamelde gegevens. En daarnaast is het natuurlijk óók altijd lekker om te weten dat je op tijd voldoet aan de AVG-regelgeving.

Let op: afhankelijk van wanneer je dit artikel leest kan deze informatie verouderd zijn. De artikelen op deze website bevatten algemene juridische informatie, maar uitdrukkelijk geen één-op-één advies. Hulp nodig bij jouw specifieke situatie? Neem dan contact met ons op. 

Hola, it’s me.

sharon

Een passievolle powerhouse. Verliefd op de zon, op wijn en kaas en de Spaanse taal. Fan van transparantie, eerlijkheid en bovenal integriteit.

Formerly known as Lady Lawyer

Zoeken op de website

Ben jij er klaar voor om jouw bedrijf te beschermen?

Ik help jou graag door het onbegrijpelijke voor jou begrijpelijk te maken.

Sharon

Creatives pakket

950,- excl btw

Dit pakket is geschikt voor ondernemers in de creatieve sector, zoals fotografen, designers en tekstschrijvers

En deze Masterclasses:

Verwerkerspakket

900,- excl btw

Dit pakket is geschikt voor ondernemers die tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden in de systemen van hun klanten werken.

En deze Masterclasses:

Trinity pakket

750,- excl btw

En deze Masterclasses: